31.03.2023
L'exposició "Orgull de terrisser" va obrir el 16 d’octubre a la Sala d’exposicions temporals del Terracotta Museu i ha estat tota una revelació per als visitants que s'han acostat a contemplar les peces úniques que la conformen. La mostra ha rebut una gran quantitat de bones crítiques des que es va inaugurar, i per aquest motiu des del museu s’ha decidit allargar el seu temps en cartell perquè més persones puguin gaudir de la trentena de peces ceràmiques bisbalenques d’entre mitjan segle XVIII i principis del XX que s’hi exposen.
Es tracta d’obres excepcionals, que través d’algun tipus d’inscripció o llegenda manifesten el sentiment de pertinença a un lloc i a un grup. A diferència d’avui, en aquell moment signar una peça era un fet totalment insòlit que només s’explica per la voluntat d’explicitar el sentiment de la pròpia vàlua: l’orgull de fer les coses ben fetes pel gust de fer-les ben fetes.
Recentment, s’ha publicat el catàleg dedicat a aquesta exposició, que forma part de la col·lecció Catàlegs del Terracotta Museu. Una publicació que s’estructura amb els mateixos àmbits de l’exposició i inclou un ampli recull de fotografies de les peces exposades, la descripció de cadascuna d’elles i textos introductoris escrits per l’historiador i arqueòleg Xavier Rocas: comissari de l’exposició i director del Museu. També cal destacar que la publicació inclou un primer estudi sobre els Vicens, un dels llinatges terrissers més importants de la història de la ceràmica bisbalenca tant per l’alt nombre d’artesans i d’obradors que el componen com per la seva extensió cronològica. A partir de l’estudi realitzat s’han reconstruït els arbres genealògics de les dues branques Vicens contextualitzant, sempre que ha estat possible, les tretze peces signades d’aquesta nissaga reunides amb motiu de l’exposició.
El catàleg Orgull de terrisser es pot adquirir en solitari o conjuntament amb el III Llibre d’Exposicions, que també inclou els catàlegs de les tres exposicions anteriors: Esquarterades. Una instal·lació de Maïs, Díaz Costa. Ceramista i Parant taula 2022; i la rajola Equitum: dissenyada i produïda per Limón Studio, una gelosia conformada per impressió 3D en argila amb pastes de desenvolupament local.