El Terracotta Museu reivindica el llegat de la nissaga d’ollers bisbalencs Sala i destacada el paper del seu darrer membre, Carles Sala Mitjà

26.06.2023

El dissabte 1 de juliol el Terracotta Museu inaugurarà l’exposició temporal: “Carles Sala. D’oller a artista de la ceràmica”. Es tracta d’una mostra de producció pròpia dedicada a l’obra artística del ceramista Carles Sala i a la dilatada nissaga d’artesans especialitzats en atuells per a cuinar (olles i cassoles).

Aquesta mostra presenta dos àmbits clarament diferenciats. El primer posa la mirada a la nissaga d’ollers de la família Sala, amb una història que es remunta a uns 175 anys enrere. Durant aquest període, la professió es va transmetre inalterablement de generació en generació, culminant amb Carles Sala i Mitjà, el qual personifica la sisena generació de terrissers de la família. A més, la mostra inclou l’audiovisual “Carles Sala, ceramista. Entre la tradició i la modernitat”, on es presenta una entrevista realitzada a Carles Sala amb motiu de l’exposició. Posteriorment a la inauguració es publicarà un catàleg complet que servirà per aprofundir en l'exposició i el llegat de la família Sala.

Al voltant del 1883, Francisco Sala, besavi de Carles Sala i terrisser de Breda, es va establir a la Bisbal per fundar una de les poques terrisseries locals dedicades a la manufactura d’olles i cassoles. Era una producció poc habitual a la ciutat, atesa la poca abundància d’argila refractària del territori, indispensable per a l'elaboració d'aquestes peces que han de resistir altes temperatures.

L'exposició reivindica el llegat d'aquest obrador i dels seus membres, examina les diferents tipologies de peces que s'hi van produir, així com els estris i les màquines utilitzades. S'hi destaca, a més, l'obrador mateix, un espai de treball que encara conserva el forn tradicional de flama directa integrat dins l'habitatge i tota la distribució tradicional dels seus espais de treball. Juntament amb el forn de terrissa negra de Can Cornellà i el d’obra roja i vidrada de Can Salamó, és un dels forns més antics d’aquest tipus conservat a la Bisbal.

El segon àmbit de l’exposició està dedicada a Carles Sala i Mitjà, l’últim terrisser de la nissaga. A principis dels anys seixanta del segle XX es va incorporar a l’obrador mantenint la producció tradicional d’olles i cassoles. Tanmateix, a mitjans dels anys setanta, va anar abandonant aquesta manufactura tradicional per a centrar-se en la seva obra artística.

Carles Sala es va convertir en una figura transcendent en la història moderna de la ceràmica bisbalenca i, per extensió, de tot Catalunya. Va saber fer el pas de la terrissa tradicional a la ceràmica d’autor considerada com a objecte d’art. Tot i que va continuar treballant a l’espai familiar de la Bisbal, les estades a l’estranger –especialment al Japó– van ser una constant a la seva carrera. Aquestes experiències vitals d’aprenentatge personal i tècnic, van quedar reflectides en la seva ceràmica.

Les obres de Carles Sala es troben en els fons de diversos museus i col·leccions privades. També va col·laborar amb artistes d'altres disciplines com Modest Cuixart durant els anys vuitanta del segle XX. Amb una vocació extraordinària i incansable al llarg de més de setanta anys d'experiència, Carles Sala continua demostrant un fort compromís i dedicació envers la seva professió.

L’acte d’inauguració de l’exposició “Carles Sala. D’oller a artista de la ceràmica” serà el dissabte 1 de juliol a les 19:30 h i es complementarà amb la projecció de l’audiovisual “Carles Sala, ceramista. Entre la tradició i la modernitat” que el museu ha produït per a l’exposició. La mostra romandrà oberta al públic fins al 25 de febrer de 2024 a la Sala d'Exposicions Temporals del Terracotta Museu de Ceràmica de la Bisbal d'Empordà.