Esquarterades, una instal·lació de Maïs amb la intervenció de deu dones ceramistes

19.11.2020

Amb motiu del Dia Internacional per l’eliminació de la violència envers les dones, el Grup de Dones de la Bisbal i el Terracotta Museu obren la instal·lació Esquarterades, una obra de l’artista catalana Maïs (Barcelona, 1959) amb les intervencions de les ceramistes: Pilar Aldana, Isabel Alcalá, Marta Darder, Núria Efe, Fiona Morrison, Ariadna Raventós, Antònia Roig, Marta Rucabado, Pilar de Torres i Michelle Wilson.

L'obertura comptarà amb les accions artístiques en directe: “Pètals i Flors”, de Pilar Aldana; “Masegada a garrotades”, d’Antònia Roig; i l’actuació musical d’Ariadna Raventós. Serà un acte amb públic, respectant totes les mesures sanitàries establertes pel PROCICAT: reduint l’aforament de l’espai exterior del Museu al 50% (120 persones com a màxim) i duent un registre de totes les persones assistents. És imprescindible fer reserva prèvia amb antelació al Terracotta Museu (972 64 20 67 / terracottamuseu@labisbal.cat). L’acte serà retransmès en streaming per tal que totes aquelles persones interessades la puguin seguir des de casa.

La mostra es podrà visitar a la Sala d’exposicions temporals des del mateix dia de l'obertura, el 25 de novembre de 2020, i fins al 8 de març de 2021, coincidint amb el Dia Internacional de la Dona.

Esquarterades

Aquesta instal·lació de Maïs Jorba es va realitzar per primer cop el 2009 al Museu d’Art Contemporani de Fortaleza i de Sobral, a Brasil; posteriorment, el 2018, es va exposar a la Rectoria Centre d’Art Contemporani de Sant Pere de Vilamajor. L’obra parteix dels feminicidis de Ciutat Juarez (Mèxic). Les dones assassinades en aquest territori tenien diferents edats i la majoria eren de zones pobres i marginals. Totes elles van ser agredides, violentades, torturades i maltractades fins a la mort. Aquesta violència sistemàtica va ser molt sovint ignorada, silenciada i minimitzada. Molts d’aquests crims han quedat en la impunitat.

Esquarterades es compon de maniquins recoberts de teles vermelles que simbolitzen les dones mortes, entre els cossos s’hi col·loquen tanques de ferro que empresonen les víctimes de la violència de gènere. Per a la seva estada a la Sala d’exposicions temporals del Terracotta Museu, la instal·lació evoluciona i esdevé una obra col·lectiva gràcies a la participació de deu ceramistes que intervenen al damunt i al voltant de la peça original. El resultat és una exposició col·lectiva on la ceràmica dóna una dimensió creativa diferent i ajuda a créixer i donar força al projecte de Maïs Jorba.

La instal·lació final confronta la mirada de l’espectador davant d’una realitat que commou i colpeix l’ànima, una eina que vol visualitzar i denunciar la problemàtica de la violència de gènere a través del respecte i la memòria.

Maïs (Marisa Jorba, Barcelona, 1959). Escultora.

Al llarg de la seva carrera artística, plenament consolidada, l’escultora Marisa Jorba, més coneguda com a Maïs, ha participat en nombroses exposicions individuals i col·lectives.

En plena maduresa artística, el 2006 va presentar la retrospectiva Maïs 1986-2006 a l'Edifici Miramar de Sitges i va editar un catàleg dels 20 anys de treball en el món de l'escultura. Ha exposat en espais d’arreu del món, com Barcelona, Madrid, Houston, Chicago, Llemotges, Gran Palais (París), Hiposwis i Kunsthaus richterswil Museum (Zuric), Japan Royal Museum (Japó), San Francisco, Berkeley, San Diego i Nova York, entre d'altres. Té editats múltiples catàlegs així com un llibre de bibliòfil, "L'obra absent" (Barcelona, 2005).

La seva obra es caracteritza per tenir un ampli contingut social i, especialment, per fer-se ressò de la problemàtica del món de la dona i el seu paper en la societat, com el sofriment o la sexualitat. Amb el seu treball vol transmetre de sensacions plenes de significat i interpel·lar l’espectador amb una gran potència expressiva.

Intervencions al voltant d’Esquarterades

Pètals i Flors
Pilar Aldana
Una acció sense paraules per acompanyar l’esperit de les dones que han patit en soledat.

Renaixement
Isabel Alcalá
El gerro trencat: les il·lusions truncades. Unes mans obren una escletxa al Mur per sortir de la foscor i anar cap a una nova vida de llum i experiències enriquidores.

El cel plora: núvols i llàgrimes
Marta Darder
Gota aigües vapor pluges gel llàgrimes força lluita gota poesia vers núvols paraula fangs esmalt aigües gota llibertats.

La poma
Núria Efe
Eva va transgredir al mossegar la poma del coneixement. Totes podem mossegar la poma per crear una nova realitat.

Trencaclosques
Fiona Morrison
L’escenari del crim trencat, fins i tot la injustícia es presenta després de la mort, amb sentències injustes un cop maltractades o assassinades.

La porta
Ariadna Raventós
La porta s’obre a l’esperança. A l’altre costat tot és possible: una nova oportunitat, una sorpresa...

Masegada a garrotades
Antònia Roig
Punys, dits, colzes i peus. El maltractador utilitza el propi cos per agredir i matar.

Fit a fit miro als ulls de les dones maltractades
Marta Rucabado
Hi veig la impotència, la por, el dolor, la mort.

Clivelles al Mur
Pilar de Torres
Clivelles vermelles al Mur del patriarcat, fent palès que la lluita per la igualtat no està exempta de perills i pèrdues.

Rosari desarrelat
Michelle Wilson
Eliminar la creença màgica que el rosari pot protegir, salvar i redimir és un pas essencial per trencar el cicle de la violència de gènere en els països catòlics.