'Parant Taula' uneix 20 ceramistes de la Bisbal amb 20 xefs de 'Cuina de l'Empordanet'

19.09.2019

Aquest dimecres 18 de setembre s'ha fet la presentació de ‘Parant taula’, una iniciativa impulsada per l'Associació de Ceramistes de la Bisbal, amb la col·laboració de l'Ajuntament de la Bisbal d'Empordà i el Terracotta Museu, i la participació de La Cuina de l'Empordanet.

L'acte celebrat al Terracotta Museu de la Bisbal d'Empordà precisament ha començat amb la intervenció del seu conservador, Xavier Rocas, que ha aprofitat per agrair la implicació del gremi de ceramistes, de l'Ajuntament de la Bisbal d'Empordà i també de La Cuina de l'Empordanet: «Hem fet un pas endavant, i esperem que en puguem fer molts més», ha indicat Rocas durant el seu parlament. Tot seguit, ha sigut el torn del president de l’Associació de Ceramistes de la Bisbal, Joan Vilà-Clara, que ha destacat la importància de «fusionar dos conceptes tan nostrats com la cuina i la ceràmica».

En termes similars s'ha expressat el president de La Cuina de l’Empordanet, Vicenç Fajardo que, a banda d'explicar el rol que desenvoluparan dins d'aquesta acció, també ha assegurat que «és una nova oportunitat per seguir liderant la defensa del territori». Finalment, l'alcalde de la Bisbal d’Empordà, Enric Marquès s'ha mostrat molt satisfet per la bona sintonia entre les entitats organitzadores, i ha assenyalat que «accions com la que es presenta avui, sorgides de la voluntat de treball conjunt entre diferents actors per promocionar la nostra cuina i la nostra ceràmica, ens fan créixer com a poble i com a país».

Binomi gastronomia i ceràmica
La mostra ‘Parant taula’ va néixer de la mà de l'Ajuntament de la Bisbal d'Empordà amb l'objectiu de promocionar la ceràmica bisbalenca, però enguany s'ha fet un pas endavant i s'ha volgut enfortir el vincle amb el món de la restauració. En aquest sentit, la incorporació de La Cuina de l’Empordanet al projecte permetrà donar a conèixer la qualitat de la cuina i dels productes del territori, i al mateix temps, també servirà per mostrar un ofici tradicional i emblemàtic com el de ceramista. Durant la presentació de l'acció s'ha anunciat que els 20 restaurants de La Cuina de l’Empordanet elaboraran un plat -en exclusiva- per a cada una de les vaixelles que hauran creat els ceramistes participants. De fet, després dels parlaments s'ha fet un sorteig que ha aparellat a restauradors i ceramistes.

L'acte central del ‘Parant taula’ es podrà veure el divendres 11 d’octubre [canvi de data: divendres 25 d'octubre] a la sala d'exposicions temporals del Terracotta Museu, on també es podran degustar tastets de tots els plats creats pels restaurants participants. I per tal de donar més  protagonisme a la marca ‘Ceràmica de la Bisbal’, l'exposició restarà oberta al públic durant tres mesos.  A banda de la mostra, també cal destacar la creació d'una publicació que mostrarà totes les vaixelles de l'exposició i els plats creats expressament per l'ocasió. La publicació formarà part de la col·lecció ‘Catàlegs del Terracotta Museu’ i es presentarà a finals d’any.

Origen del projecte ‘Parant taula’
Una de les activitats celebrades durant el ‘Tastaolletes’ de l'any 2014 va ser l'exposició col·lectiva de vaixelles de la marca de qualitat ‘Ceràmica de la Bisbal’. Amb el pas dels anys, i gràcies a la sintonia entre l'Ajuntament i l'Associació de Ceramistes de la Bisbal, aquella exposició es va convertir en un dels grans atractius de la mostra. Quatre anys més tard, el Terracotta Museu es va sumar a la iniciativa i va ser aleshores quan es va anomenar ‘Parant taula’. El fet que la mostra es pogués veure al Terracotta Museu va suposar un punt d'inflexió, ja que es va produir un augment del nombre de participants -tots ells productors de ceràmica adherits a la marca ‘Ceràmica de la Bisbal’ o a l’Associació de Ceramistes de la Bisbal-, de públic (més de 1.300 persones) i també dels dies d'obertura.

Promoció  de la cuina empordanesa
La Cuina de l'Empordanet és un col·lectiu gastronòmic que aplega 20 professionals de la cuina i de la restauració, i que fa molts anys que treballa en la difusió de la cuina del Baix Empordà i dels productes de proximitat i de temporada. L'any 1995 quan el grup de restauradors, que des del 1983 organitzava les mostres gastronòmiques de La Cuina de l'Empordanet, va decidir convertir-se en una associació sense ànim de lucre, per treballar des d'aleshores en la millora i la difusió de la cuina d’aquest petit rodal, cada dia i a tota hora, individualment i col·lectivament.