Neix el projecte [Museus = Espais de benestar] per promoure aquests espais com actius de salut i benestar al Baix Empordà
10.10.2023
Avui, 10 d'octubre, coincidint amb el Dia Mundial de la Salut Mental, els sis museus i les cinc Àrees Bàsiques de Salut del Baix Empordà presentem el projecte [Museus = Espais de benestar].
La iniciativa neix arran de la voluntat de visibilitzar els museus com espais que contribueixen a la salut i el benestar de la població. La OMS, defineix la salut com un terme ampli que fa referència a un estat complert de benestar físic, mental i social. I en aquests dos darrers aspectes, els museus podem jugar-hi un paper molt actiu no només en l’educació de les persones sinó també en la percepció de la pròpia salut i benestar.
En l’àmbit de la salut mental, la prevenció i promoció són molt importants. Per aquest motiu l’objectiu del projecte és sensibilitzar sobre la importància de cuidar el nostre benestar emocional impulsant iniciatives que empoderin a la població en la seva autocura.
És per això que durant el primer cap de setmana de novembre, durant els dies 3, 4 i 5 de novembre, organitzem un conjunt d'activitats gratuïtes als museus. Totes les activitats toquen temes amplis com poden ser recitals i concerts, visites guiades o tallers com dansateràpia, relacionats amb l’art o les emocions.
A més del Terracotta Museu, en aquesta iniciativa participen el Museu d’Arqueologia de Catalunya d’Ullastret, el Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí, el Museu de la Pesca de Palamós, el Museu del Suro de Catalunya Palafrugell i el Museu d’Història de Sant Feliu de Guíxols.
Programa:
3 de novembre:
18.00h. Xerrades "Salut i Museus" a càrrec de Pau Batlle i Teresa Perez [Museu de la Mediterrània]
19.00h. Concert de Guitarra de Marcel Torres [Museu de la Mediterrània]
4 de novembre:
10.30h. Ruta guiada per conèixer l’antic estany d’Ullastret [MAC Ullastret]
11.30h. En cap cap cap el que cap al teu cap. Taller d’autoexpressió artística [Museu d’Història de Sant Feliu de Guíxols]
12.00h. La mar de sentits. Un recorregut d’autodescoberta [Museu de la Pesca]
5 de novembre:
10.30h. Trajecte de dansa teràpia a través del moviment psicocorporal [Museu del Suro de Catalunya]
12.30h. A foc lent. Recital de violoncel de Lluïsa Paredes [Terracotta Museu]
Dia Mundial de la Salut Mental
Cada 10 d’octubre se celebra el Dia Mundial de la Salut Mental. Promoguda per la Federació Mundial de la Salut Mental, va néixer l’any 1992 per equiparar la salut mental amb la salut física.
Els objectius del Dia Mundial són sensibilitzar la societat sobre els trastorns mentals, lluitar contra l’estigmatització que pateixen les persones afectades i impulsar iniciatives que en millorin l’atenció. És precisament amb motiu d’aquest darrer punt que s’ha organitzat l’activitat [Museus = Espais de benestar].
Referents en Benestar Emocional i Comunitari
El projecte ha estat ideat conjuntament pels diferents referents en benestar emocional i comunitari (RBEC) i tots els museus del Baix Empordà, amb la col·laboració de la Xarxa de Museus de les comarques de Girona.
Els i les RBEC són professionals de l’atenció primària i comunitària, desenvolupant activitats i programes orientats a l’apoderament i la resiliència de les persones, principalment aquelles que es troben en situacions de vulnerabilitat i fragilitat.


