Terracotta Museu 2025: Un any ple d’activitats i en creixement
04.02.2026
El Terracotta Museu va tancar el 2025 amb un balanç molt positiu, superant els 19.000 usuaris al llarg de l’any. En total, 19.100 persones van passar per l’equipament, ja fos per a visitar l’exposició permanent, alguna de les mostres temporals o per a participar en les diverses activitats culturals que s’hi van organitzar, tant des del mateix museu com per part d’entitats que van utilitzar aquest espai municipal.
D’aquesta xifra, 13.430 persones van ser visitants directes del museu. Més enllà dels usuaris l’exposició permanent (11.309 persones registrades), els nostres visitants també van poder gaudir de les dotze exposicions temporals programades durant l’any. Entre elles cal destacar les dues mostres inaugurades a la Sala d’exposicions temporals: d’una banda, «Paisatge. Pols d’argila», del bisbalenc Pere Noguera, un dels principals artistes contemporanis del país, que va atraure 8.514 visitants; i de l’altra «En trànsit», d’Emili Biarnès, artista i ceramista amb una llarga trajectòria, i que es pot visitar fins al 31 de maig.
Continuant amb les exposicions temporals, també va tenir un paper rellevant la programació de l’Espai “Actualitat”, on participen més de quaranta tallers i ceramistes del territori, i de l’Espai “La Peixera”, els dos comissariats per l’Associació de Ceramistes de la Bisbal. Entre les exposicions més rellevants de la Peixera, cal destacar «Els colors del blanc» de la ceramista local Anna Ballesté, amb 3.879 visitants.
Al llarg de l’any, el museu va programar una àmplia varietat d’activitats: visites guiades, presentacions de llibres especialitzats, conferències, la fira de col·leccionisme “Antic Ceràmica”, propostes escèniques com el Festival de Microdansa 15m² amb una programació dedicada a la ceràmica i la tercera edició de “Terracotta en concert” per la Nit dels Museus, amb la participació de l’Escola Municipal de Música Conrad Saló.
En l’àmbit pedagògic i conscient del potencial educatiu de la pràctica ceràmica, el museu ofereix un ampli ventall d’activitats i tallers didàctics adreçats a diferents públics. Durant el 2025, cinquanta grups d’adults, amb un total de 1.461 persones, van participar en visites guiades, i cinquanta-quatre grups escolars, amb 1.148 alumnes de diferents nivells, van combinar la visita al museu amb tallers.
La preservació, documentació i conservació del patrimoni industrial vinculat a la ceràmica és també un dels objectius centrals del Terracotta Museu. Durant el 2025 s’ha continuat amb tot un seguit de treballs interns especialment dirigits a l'actualització de l'inventari i de la informació associada al fons del museu, que custodia més de 15.000 objectes, i s’ha incrementat amb les donacions de 114 peces relacionades amb la història de la ceràmica de la Bisbal.
El 2025 també va ser un any clau en matèria d’accessibilitat. El museu va avançar en la redacció del seu pla d’accessibilitat, finalitzat a principis del 2026. Aquest document constitueix una eina fonamental per assolir l’objectiu de garantir que totes les persones, independentment de les seves capacitats, puguin gaudir plenament de l’exposició permanent, les mostres temporals i les activitats del museu.
Finalment, cal destacar que durant el 2025 es varen instal·lar 71 panells solars fotovoltaics a la teulada del Museu, una iniciativa que permet millorar la sostenibilitat energètica de l’equipament, reduir-ne l’empremta ecològica i consolidar-lo com a referent cultural i turístic de la ciutat. Això va ser gràcies a la participació, per part de l’Ajuntament de la Bisbal, en el projecte «Ceramitur», una iniciativa conjunta impulsada per l’Associació Espanyola de Ciutats de la Ceràmica (AeCC) que compta amb la col·laboració de nou municipis i amb el suport dels fons europeus Next Generation amb l’objectiu de posicionar la ceràmica com una experiència turística única, mitjançant accions que n’incrementin la visibilitat i la sostenibilitat.


