Esquarterades

Una instal·lació de Maïs amb la intervenció de deu dones ceramistes

Del dc. 25.11.20 al dl. 08.03.21

Sala d'exposicions temporals

Del 25 de novembre de 2020 al 8 de març de 2021.

Inauguració: 25 de novembre a les 19:00 h.

Maïs va realitzar la instal·lació Esquarterades el 2009 al Museu d’Art Contemporani de Fortaleza i de Sobral, a Brasil. El concepte inicial són els feminicidis, les tortures i els assassinats de centenars de nenes i dones a Ciudad Juárez (Mèxic).

El feminicidi és el genocidi contra les dones i succeeix quan les condicions històriques generen pràctiques socials que permeten atemptats violents contra la integritat, la salut, les llibertats i la vida de nenes i dones.

Les dones assassinades a Mèxic tenien diferents edats; entre elles hi havia nenes, ancianes, dones joves, grans i adolescents; pertanyien a totes les classes socials i estrats socioeconòmics, malgrat que la majoria eren pobres i marginals. Totes elles van ser agredides, violentades, torturades i maltractades fins la mort.

Aquesta violència sistemàtica va ser, molt sovint, socialment ignorada, silenciada, invisibilitzada, desvaloritzada i fins i tot minimitzada en el cercle social primari al voltant de la víctima. Molts d’aquests crims han quedat en la impunitat.

“L’obra de Maïs té un ampli contingut social. Ha presentat nombroses exposicions on es fa ressò de la problemàtica del món de la dona, el sofriment, la sexualitat, la maternitat, amb relats íntims plens de sensacions i significats”.

La instal·lació Esquarterades es compon d’uns maniquins recoberts de teles vermelles que simbolitzen les dones mortes. Entre els cossos s’hi col·loquen unes tanques de ferro que empresonen les dones que són víctimes de la violència de gènere.

Aquesta violència contra les dones es presenta en gairebé totes les cultures i en molts àmbits - físic, sexual, psicològic i econòmic- que s’interrelacionen i les afecten a diferents nivells.

El Grup de Dones de la Bisbal coneix l’obra de Maïs i s’hi interessa de seguida. En aquest moment Maïs proposa convertir el seu projecte en una exposició col·lectiva que visualitzi la problemàtica de la violència de gènere i on la ceràmica doni una dimensió creativa diferent, que ajudi a créixer i a donar força al projecte inicial, creant, alhora, uns lligams amb el món ceràmic, establint una xarxa de col·laboració, suport i treball de realització en comú. És amb aquest objectiu que Maïs i el Grup de Dones de la Bisbal hem treballat juntes per tal d’aconseguir el màxim de participació de les artistes ceramistes en el projecte.

Com a grup d’acció feminista, el Grup de Dones de la Bisbal aposta per iniciatives de creació col·lectiva que, a partir de la participació i el treball en xarxa, intenten transformar la realitat social que ens envolta. La creativitat femenina pot esdevenir un antídot per combatre la desigualtat de gènere i la violència masclista, crear consciència i incentivar el debat social. L’art ens ajuda a entendre de manera més directa algunes d’aquestes problemàtiques i el fet de poder-les compartir ens fa ésser-ne més conscients per convertir-nos en agent de canvi.

Vinculem l’art a la recuperació de la memòria històrica com a instrument de reflexió sobre els feminicidis i la violència de gènere, el masclisme, la ineficàcia governamental, el dolor, la indiferència, la solidaritat, la impotència, la memòria, l’oblit, l’esperança i l’ofrena.

Aquesta instal·lació, que confronta la mirada de l’espectador davant d’una realitat que commou i colpeix l’ànima, vol ser una eina de denúncia a través del respecte i la memòria, vol crear un vincle per conscienciar i assenyalar.

El conjunt d’obres que la integren són el resultat de la reflexió de cadascuna de les artistes que hi participen i que interpreten, a partir de l’argila, els fets cruels i dolorosos: la violència, la por i la mort.

Grup de Dones de la Bisbal
Novembre de 2020

Pètals i Flors
Pilar Aldana
Una acció sense paraules per acompanyar l’esperit de les dones que han patit en soledat.

Renaixement
Isabel Alcalá
El gerro trencat: les il·lusions truncades. Unes mans obren una escletxa al Mur per sortir de la foscor i anar cap a una nova vida de llum i experiències enriquidores.

El cel plora: núvols i llàgrimes
Marta Darder
Gota aigües vapor pluges gel llàgrimes força lluita gota poesia vers núvols paraula fangs esmalt aigües gota llibertats.

La poma
Núria Efe
Eva va transgredir al mossegar la poma del coneixement. Totes podem mossegar la poma per crear una nova realitat.

Trencaclosques
Fiona Morrison
L’escenari del crim trencat, fins i tot la injustícia es presenta després de la mort, amb sentències injustes un cop maltractades o assassinades.

La porta
Ariadna Raventós
La porta s’obre a l’esperança. A l’altre costat tot és possible: una nova oportunitat, una sorpresa...

Masegada a garrotades
Antònia Roig
Punys, dits, colzes i peus. El maltractador utilitza el propi cos per agredir i matar.

Fit a fit miro als ulls de les dones maltractades
Marta Rucabado
Hi veig la impotència, la por, el dolor, la mort.

Clivelles al Mur
Pilar de Torres
Clivelles vermelles al Mur del patriarcat, fent palès que la lluita per la igualtat no està exempta de perills i pèrdues.

Rosari desarrelat
Michelle Wilson
Eliminar la creença màgica que el rosari pot protegir, salvar i redimir és un pas essencial per trencar el cicle de la violència de gènere en  els països catòlics.

III Llibre d'exposicions

Dimecres