Ordenant el caos

Jordi Marcet i Rosa Vila-Abadal

Del ds. 01.08.20 al dg. 08.11.20

Sala d'exposicions temporals

De l'1 d'agost al 8 de novembre de 2020.

Inauguració: 1 d'agost a les 19:30 h.

En Jordi Marcet i la Rosa Vila-Abadal són dos digníssims representants d’una generació de ceramistes catalans que, en plena maduresa artística, no deixen de sorprendre i innovar amb una obra inspiradora que ha evolucionat amb ells a través de l’experimentació, l’esforç i la creativitat. Cadascun amb les seves peculiaritats i maneres de fer, però treballant plegats amb l’objectiu de sumar aquelles moltes coses que comparteixen: el gust per l’experimentació, el plaer pel treball ben fet, les ganes d’aprendre sempre i d’arribar als altres.

Creadors d’un llenguatge ceràmic original i singular, al llarg de la seva trajectòria han estat sempre amatents a provar i experimentar nous materials i noves tècniques on plasmar les seves inquietuds i aportar major càrrega conceptual a la seva obra.

Sobris i detallistes alhora, en Jordi i la Rosa mostren al Terracotta Museu un important patrimoni artístic, una obra subtil, càlida i delicada, de gran sensibilitat i sofisticació, atemporal i, alhora, contemporània. Atemporal perquè hi ha molt de silenci i un xic de desassossec en les seves ceràmiques; contemporània, per la seva dimensió sensitiva, un art que és expressió de l’espontaneïtat i llibertat, d’aquí la importància que hi tenen el color, el relleu, la qualitat de la substància i la textura.

Ceràmiques elegants nascudes de la reflexió i del desig de jugar amb les formes, de reunir pacientment petits elements per donar origen a una nova unitat amb entitat pròpia, tot cercant el màxim efecte possible en la classificació i la repetició. Així, la seva idea de l’art desplaça les imatges al seu aspecte més expressiu, constructiu i rítmic amb un plantejament artístic que cerca l’exploració esteticista de la pròpia matèria: il·lusions misterioses i sorprenents, transmutacions i transformacions de diferents elements que, disposats en un efecte batejat com a vibracional, creen en l’espectador la percepció que s’ha produït quelcom màgic.

Artistes apassionats del seu ofici, amb cada obra proclamen el seu amor per la ceràmica que, al cap i a la fi, és el mitjà que els ha donat la dimensió simbòlica i d’experimentació que necessitaven per trobar un codi artístic personal. Així, no és per casualitat que observar les seves obres ens endinsi en un món optimista, alegre, viscut, reconegut i estimat; d’aquí el seu univers ple de lletres, números o punts.

Cada peça sorgida de la seva creativitat, independentment de les formes i elements utilitzats per crear-la, manté un ordre i coherència propis, una unitat estructural feta des de l’efecte multiplicador tal i com s’evidencia a “Ordenant el caos”, magnífica exposició que ens aproxima poèticament a la seva sensibilitat artística a través de les emocions i les percepcions visuals que suggereix la seva ceràmica. Un art que té el poder extraordinari d’ajudar-nos a potenciar la nostra imaginació, fer-nos apreciar la bellesa intrínseca de la matèria i transmetre’ns la seva essència.

En Jordi i la Rosa frueixen del contacte amb el món i la natura. Detallistes, exigents i pulcres en el seu treball (només cal veure l’acabat net i cuidat de la seva obra) són dos dels ceramistes de casa nostra més entusiastes, més autèntics i de més solera del panorama actual. Han fet de la ceràmica la seva vida; cada dia s’hi han dedicat, i s’hi dediquen apassionadament cada dia.

Per Xavier Rocas
Terracotta Museu