Nova proposta de maridatge entre ceràmica i vi

01.06.2018

El Terracotta Museu, l'Ajuntament de la Bisbal d'Empordà i l'Espai del Vi organitzen, el 15 de juny, l'activitat Ceràmica i vi: 2.500 anys d'història, una proposta tècnica i sensorial que neix amb la voluntat de recuperar, reivindicar i reivindicar l'antic maridatge entre la tradició ceràmica i la viticultura. A l'Empordà, la producció i comercialització del vi es varen introduir des d'Empúries, ben a prop de la Bisbal d'Empordà, fa més de 2.500 anys. La ciutat grega fou el bressol d'aquest conreu i d'aquest sector que actualment està cultivant grans elogis en el nostre país.

L’activitat s’iniciarà amb la part més acadèmica, una taula rodona on arqueòlegs, enòlegs i productors de vi explicaran el passat, el present i el futur del vi elaborat en ceràmica: des de la seva arribada fa més de 2.500 anys fins a les noves tècniques d'elaboració que reintrodueixen la ceràmica com un recipient idoni per a la fermentació del most.

Seguidament, els assistents hauran d’activar els sentits per tal de poder experimentar una innovadora proposta sensorial que tindrà lloc a l’interior d’un dels antics forns del Museu. En aquest espai de dimensions reduïdes es barrejarà música, llum i imatges amb el tacte, els gustos i els aromes de la terra, les vinyes i el vi.

Per acabar, el sentit del gust prendrà el protagonisme amb un tast de vins elaborats en àmfores i servits en copes de ceràmica, que s'acompanyaran d'un tast de formatges de la Casa Martell de Fonteta. Les copes s'inspiren en la forma del cílix, el recipient de ceràmica que s'utilitzava per al consum del vi a l'antiguitat grega. Han estat realitzades expressament per l'ocasió en ceràmica negra pel mestre ceramista de Fonteta, Josep Matés. El tast serà a càrrec de Josep Mitjans, enòleg i vitivinicultor del celler Masia Can Mayol, un dels precursors de la recuperació de la ceràmica per l'elaboració de vi a Catalunya. El tast permetrà comparar l'antic ús de la ceràmica en el consum del vi amb l'actual ús del vidre.

Amb aquesta nova proposta es busca crear un espai immersiu que converteixi l'activitat en una experiència única i diferent.

L'aforament és limitat, així que tots aquells que vulguin participar s'han d'inscriure prèviament al 972 642 067. El preu de l'activitat és de 10 € per persona.

Programa:

Ceràmica i Vi. Passat, present i futur
Taula rodona amb la participació de:
Gabriel de Prado, director del MAC Ullastret;
Gustau Vivar, director del Centre d’Arqueologia Subaquàtica de Catalunya;
Josep Matés, terrisser;
Xavier Albertí, president de la DO Empordà;
Josep Mitjans, enòleg del celler Loxarel (Vilobí del Penedès);
Marta Arenas, enòloga, vinicultora i sommelier

El Forn dels sentits
Espai sensorial a càrrec de Gla Empordà

Tast de vins elaborats en àmfores