De terrissa i terrisseries.

Un tast a la col·lecció de Sergio Sabini Celio

Del ds. 12.01.19 al dg. 01.09.19

Espai "El Forn"

Del 12 de gener al 30 de juny de 2019 (prorrogada fins a l'1 de setembre de 2019)

Inauguració: Divendres 18 de gener a les 20:00h

Sergio Sabini Celio va desenvolupar la seva activitat professional en el món empresarial i judicial com a auditor de comptes. A finals dels anys vuitanta es va aficionar a la terrisseria espanyola i es va convertir en un important col·leccionista en aquesta matèria.

La seva col·lecció, que alberga més de 7.500 peces, abasta una àmplia mostra de la cultura material terrissaire del territori espanyol, des de càntirs, olles, gerres, tenalles, menjadores i abeuradors per a animals fins a joguines. Entre aquestes peces també es troba una col·lecció de rajoles d'oficis i una de rajoles de “mostra” catalana i valenciana.

La diversitat de peces que acull la col·lecció va fer que Trinidad Sánchez Pacheco —que va dirigir l'edició del volum XLII de l'obra Summa Artis de l'editorial Espasa Calpe (1999), un monogràfic sobre la ceràmica espanyola— li encomanés el capítol dedicat a la terrisseria des de l'època medieval fins a la moderna, en el qual es presenta una part de la seva col·lecció de tipologia molt diversa.

L'any 2005, i coincidint amb la celebració a Aichi (Japó) d'una exposició internacional, els encarregats de gestionar el pavelló d'Espanya —que eren coneixedors del gust japonès per la ceràmica de Picasso—van decidir presentar algunes de les seves peces. Van encomanar el seu comissariat a un matrimoni anglès, aquells que més i millor coneixien la ceràmica picassiana. El matrimoni va visitar Barcelona i Begur, on Sergio Sabini guarda una part important de la seva col·lecció, per seleccionar nou atuells de terrissa espanyola que van acompanyar l'exposició de ceràmiques de Picasso, ja que l'artista s'havia inspirat en la terrisseria espanyola per crear-les. Aquests atuells van viatjar posteriorment al Museu Picasso de Màlaga.

Tal interès per la terrisseria i els seus orígens el va portar a estudiar i classificar una sèrie d'atuells relacionats amb el món animal, de gran importància en el desenvolupament de l'activitat humana. Aquest estudi denominat La alfarería relacionada con los animales va veure la llum el gener de 2014 i l'edició va ser presentada, conjuntament amb l'exposició d'una part dels atuells publicats, a Terracotta Museu de la Bisbal d'Empordà (Girona), Museo de Cerámica d'Aranda de Duero (Burgos) i Museo Etnográfico de Castilla León (Zamora).

Actualment, en haver cessat en la seva activitat professional, continua interessat en l’estudi de diverses branques de l’activitat terrissera així com en la investigació de centres terrissaires, on la producció és molt poc coneguda i divulgada.

Dissabte

Diumenge