Antònia Roig. Rogenca, argila i foc

Exposició virtual

 

 

Introducció*

El projecte artístic de l’Antònia Roig Perera és també el projecte vital de Rogenca, la marca de ceràmica pensada, creada, elaborada i comercialitzada per aquesta artista: una proposta alternativa que segueix una estètica pròpia fruit d’una manera particular de contemplar la vida i de transformar-la per mitjà de la creació ceràmica. Amb passió, tenacitat i il·lusió, l’Antònia ha aconseguit combinar de manera equilibrada la recerca en les nostres tradicions populars i la investigació en materials, formes i colors, per tal d’oferir-nos una obra ceràmica única; una obra que, en el seu conjunt, és la integració original i estètica de les transformacions personals i professionals esdevingudes a l’autora al llarg de molts anys de treball continuat.

L’exposició “Rogenca, argila i foc”, justament, pretén mostrar els seus més de quaranta anys d’ofici, el temps que ha dedicat a recórrer un camí ascendent en la recerca d’un llenguatge ceràmic propi. És la celebració —ara que l’autora tot just ha tancat portes—, de la seva llarga trajectòria, una bona mostra de la plenitud de la seva creativitat, alhora que vol ser una aturada per a reflexionar i gaudir de l’experiència assolida.

Des del primer moment, Rogenca s’ha caracteritzat per la creació d’una proposta alternativa que segueix una estètica pròpia en objectes utilitaris. Objectes que mostren una mateixa filosofia i unes idees estètiques similars, tot partint d’una concepció que cerca adaptar-se a les noves tendències per a l’habitatge i la llar que esdevé lloc central per a estimular el benestar personal de qui l’habita; les olors, la il·luminació, els colors, les textures, les formes originals són les propostes que ens ofereix Rogenca: vaixelles pensades per a la menja reposada i agraïda, l’aigua en moviment, la llum justa per a cada racó, els humidificadors i les plantes que aporten frescor i vida, les evocacions dels perfumadors i el detall decoratiu que destaca en un lloc concret de la sala. Propostes que més tard es diversificaran amb la creació d’altres peces més decorativistes i no seriades que ens mostren l’obra més personal de l’artista, com ara els plafons i les instal·lacions.

S’ha procurat que cada una de les peces que s’exhibeixen a l’exposició continguin els elements més destacats de cada cicle o període creatiu de Rogenca: l’experimentació, creació i combinació de colors característics, la repetició de múltiples formes que configuren un sol objecte, la utilització de diversos materials per fer els contenidors del missatge artístic i la introducció d’experiències personals, com la inclusió d’elements de la filosofia artística oriental experimentats abans i definitivament adquirits i consolidats després de la seva visita al Japó.

Les peces més creatives de l’artista han tingut un marc conceptual ben a prop de l’entorn on ha desenvolupat la seva vida: el Mediterrani, amb els seus colors vius i alegres, el mar que ens donà vida des dels temps dels fenicis i, alhora, el mar que viu la tragèdia d’aquells que el creuen cercant una vida millor; el Passeig a la vorera del riu Daró, amb la varietat de colors i formes que segueixen les diverses estacions, i els personatges que viuen en aquest escenari, en parelles, en grup, solitaris, amb exclamacions d’alegria i amb actitud reflexiva... Tot un microcosmos ple de vida integrat dins de l’univers de la creació artística en tots els diversos formats que permet la ceràmica.

La varietat de l’obra de Rogenca requereix diferents maneres de fabricació, entre elles l’ús del torn, la reproducció amb el colatge i la utilització de la laminadora per fer les planxes. Les peces estan fetes de gres, porcellana, refractari i terres acolorides, decorades amb pinzell o pistola, pel mètode del banyat i utilitzant tècniques de reserva. Tot sovint, els mateixos esmalts i colorants han estat creats per la mateixa artista que els ha anat renovant i millorant fruit de la constant investigació dels minerals i la recerca de la tècnica per aplicar-los. Un cop aconseguit l’efecte pictòric i artístic que caracteritza els objectes sortits del taller, les peces es couen al forn elèctric a alta temperatura, que oscil·la entre els 1280 i els 1400 graus.

Antònia Roig ha estat titular de tots els dissenys que al llarg dels anys ha comercialitzat, resultat de la recerca que ha vingut realitzant any rere any. Moltes vegades també hi ha incorporat elements de tradició popular en desús, com són el vímet per les nanses i agafadors i els galets de suro per les setrilleres de cuina.

“Rogenca, argila i foc” esdevé una bona oportunitat per a conèixer les inquietuds artístiques de l’autora durant la seva llarga i profitosa trajectòria professional i vital, reflectides en aquesta proposta de maduresa creativa. Una festa visual que ens convida a celebrar i gaudir del seu univers personal i artístic. Un nom: “Rogenca” que evoca no només el color de la terra, sinó també la convicció política i vital que ha marcat la seva trajectòria personal.

* Xavier Rocas, gener de 2017

 

Biografia artística

Antonia Roig va cursar els estudis de ceràmica a l’Escola Massana Barcelona, i al finalitzar-los va establir el seu taller al barri d'Horta. L'any 1978 es va traslladar a Ullastret, on va obrir un taller/botiga.  Al mateix temps, per comercialitzar i donar més sortida a la seva obra, va obrir una  botiga a la Bisbal d'Empordà, ciutat on va instal·lar definitivament el seu taller/botiga l'any 2002 fins al seu tancament a finals de 2016. Les seves peces es coneixen amb el nom comercial de ROGENCA.

Mestra artesana ceramista reconeguda per la Generalitat de Catalunya en reconeixement del seu treball, ha participat en multitud exposicions col·lectives i individuals arreu del país.

Currículum artístic (pdf).

 

Ceràmica utilitària


 

Ceràmica decorativa


 

Ceràmica artística


 

Il·luminació i fonts d'aigua


 

Les Meduses de la Mediterrània


Meduses: porcellana blanca i acolorida amb la tècnica de neriage i motllurada amb l'empremta dels dits de l'artista.

Fons marí: esmalts amb la paleta de colors de Rogenca, realitzat amb l'empremta dels colzes i genolls de l'artista.

 

 

L'exposició

 

 

 

Crèdits

Comissariat i coordinació: Antònia Roig Perera,  Xavier Rocas Gutiérrez i Joan Raventós Vila
Suport de coordinació: Adela Piera Goñi
Producció i organització: Terracotta Museu
Disseny gràfic: Glam, comunicació i disseny
PowerPoint Història de Rogenca: Clara Martínez Roig
Entrevista a Antònia Roig: Ràdio Bisbal
Suport de muntatge: Associació de Ceramistes de la Bisbal

 

Agraïments

Terracotta Museu i els comissaris de l’exposició volen expressar el seu agraïment a les persones que han fet possible aquesta mostra, des dels particulars que han prestat imatges o peces, fins a aquells que han ajudat en les tasques de recerca i documentació. I molt especialment a: Clara Martínez Roig, Iscle Martínez Roig, Xavier Campmany, Teresa Solé, Emili Sempere, Gloria Solivera, Família Roig Perera, Jaume Paradís, Carmina Muriana, Mercè Esteva, Roig & Portell, Xevi Codolar, Manel Magrinyà, Xavier Garcia, Anna Conesa, David Rosell, Anna Ballester, Didi Heras, Marcos Pacheco, Dolors Bosch, Emili Biarnés, i a tots els clients i amics que amb la seva fidelitat han fet possible Rogenca.

 

Recull de premsa

  • "Rogenca, argila i foc", d'Antonia Roig, al Terracotta Museu de Ceràmica. Bonart, 02/02/2017 (enllaç).
  • Antònia Roig exposa el projecte vital Rogenca a la Bisbal. El Punt Avui, 04/02/2017 (enllaç).
  • El Terracotta Museu de La Bisbal inaugura l’exposició temporal ‘Rogenca, argila i foc’. TV Costa Brava, 05/02/2017 (enllaç).
  • Una exposició mostra l’obra de 40 anys de trajectòria d’Antònia Roig a La Bisbal d’Empordà. TV3, 23/02/2017 (enllaç).
  • El Terracotta Museu instal·la permanentment una obra d'antonia Roig. Bonart, 07/08/2017 (enllaç).
  • Les Meduses d’Antònia Roig s’instal·len al Museu Terracotta. Ràdio Capital, 08/08/2017 (enllaç).
  • L’obra ‘Meduses’, al Terracotta Museu. El Punt Avui, 08/08/2017 (enllaç).
  • El Terracotta Museu instal·la les «Meduses» d'Antònia Roig. Diari de Girona, 08/08/2017 (enllaç).