Que el taller de Javier Garcés estigui actualment en una antiga fusteria, encara amb algunes màquines velles, cartells esgrogueïts del Barça i estris que es confonen amb tot allò que necessita un escultor, prestatges amb peces de ceràmica, bastidors esparsos, papers, dibuixos de gran format i colors disseminats arreu, no fa més que assentar la idea que del treball té el nostre artista. Una ètica, una èpica del treball. Del seu treball. Dic això per començar i així ja deixar clar que Garcés és un gran treballador i que coneix el seu ofici com ningú. Ho dic ara i així no caldrà insistir més a dir-ho.
"Una poètica del taller"- em diu Garcés contemplant alguna de les obres que s'exposen al Museu de la Terracotta i que representen banquetes, capses i d'altres objectes habituals d'aquest espai gairebé màgic, sorprenent, delicat, parc, ocultant a penes la seva finíssima lírica. No podria trobar unes paraules més adequades. No pas ell: vull dir jo. Perquè en aquest sintagma hi ha tota una declaració d'intencions que podria ser ja tota una estètica sencera. Si la munió d'inclemències -fortuïtes i no- que ens depara la vida el deixessin, Garcés no sortiria del taller i allà enfrontaria incessantment la realitat amb totes les seves armes d'artista. No ha trigat gaire a sortir la parauleta: la realitat. Quina angoixa parlar de la realitat quan parlem d'una obra artística! Les obres d'art són sempre pura forma i per molt que ens enganyin mai percacen allò real de forma absoluta. Ni falta que fa! Garcés s'hi aproxima com un depredador, l'observa pacient, la volta i envolta i finalment l'assalta, com una manera aparentment simple d'assaltar el cel.
He anomenat la realitat. Ara tocaria anomenar l'objecte, però m'hi nego. Tot i la importància que sé que els objectes tenen per a ell. Els objectes i els rostres, les formes, els arbres, tot allò que és susceptible de ser dibuixat, cisellat i deglutit -si em permeteu la hipèrbole.
Costa molt davant d'una obra que pren la realitat com a referència entendre que una obra d'art només es referencia a si mateixa, per molt que sembli que no és així. Tota obra artística comença i acaba en el seu propi ser i és en ella mateixa que troba el seu valor. No pas en res més. I així hauríem d'encara-nos a aquestes ceràmiques i dibuixos. Intenteu-ho i encara en copsareu millor l'efecte.
La ceràmica, explica Garcés, no permet el control exhaustiu de l'artista sobre l'obra. Hi ha sempre quelcom de fortuït que la conforma i finalitza a despit de la voluntat. Un atzar que tria i detalla una peça, que transforma el fang i el color de tal manera que el foc sempre hi té quelcom a dir.
El detall que transforma una obra, que la finalitza, que la determina. En aquest cas, no del foc, sinó del propi autor. La bellíssima ceràmica policromada d'un pare i una filla estirats, abraçats, pren tot el sentit quan percebem el petit trau al genoll de la nena i la mirada alada d'en Garcés sobre l'escena. Aquell petit xabec a les cames enfila tota la tendresa i defineix l'obra davant de l'espectador. La quotidianitat, passada pel sedàs del seu treball obstinat i minuciós.
Una mirada alada, la que deia que té en Garcés, que surt en fora, pren la realitat i se l'emporta endintre, allà on les coses deixen de ser el que són per transformar-se, desvestir-se i esdevenir substancialitat. Perquè això sí, de les coses sobre les quals en Garcés treballa, en mostra sempre l'essència. Allò balder, abarateix el real. I no, no paga la pena. Ara ja són els colors els qui tracen les línies. I on cop arribats a l'essencialitat què dèiem, sempre ens podem encarar mínimament a allò que conté de simbòlic.
Gerard Prohias
Javier Garcés Ruiz és nascut a Saragossa el 3 de desembre de 1959 i llicenciat en Belles Arts a la Universitat de Barcelona, a la Facultat de Belles Arts Sant Jordi, en l’especialitat d’escultura, el 1986.
Des del 1977 ha tingut sempre taller propi i ha fet exposicions regularment, tant de dibuix com de pintura i escultura, col·lectives i individuals, en galeries i sales de Barcelona: Sala Gaspar, Renè Metràs, Galeria Metropolitana, Fundació Vila Casas - Can Framis (catàleg), Galeria Alejandro Sales; de L’Empordà: Galeria KM7 (catàleg), Galeria Cyprus (catàlegs); de Girona: Fundació Valvi (catàleg); de Madrid: Galeria Ángel Romero; i de Londres: Long and Ryle Gallery, entre d’altres.
El 1989 obté una beca de Delfina Studios (Londres) per desenvolupar la seva carrera artística durant el curs 1989-1990. El 2013 guanya el Premi Vila Casas d’escultura.
Currículum artístic (pdf).
La publicació dedicada a l'exposició temporal "Javier Garcés. Escultures ceràmiques" va donar el tret de sortida a la col·lecció Catàlegs del Terracotta Museu, que actualment ja compta amb un total de sis volums, i en augment. Es tracta d'una línia editorial pensada per a acompanyar i completar les mostres temporals de llarga durada instal·lades a la Sala d’Exposicions Temporals.
Cada volum és una publicació versàtil i en principi modesta –però en absolut renyida amb la cerca de l’excel·lència- que permet, a més d’acompanyar l’exposició de referència amb un escrit explicatiu i una relació i reproducció de les peces exhibides, mostrar altres aspectes menys coneguts, i no per això menys importants, del procés que envolta la creació d’una exposició i que sovint es deixen de banda, com ara el muntatge de la mostra, la instal·lació final, o la inauguració.
Organització: Terracotta Museu de Ceràmica de la Bisbal
Comissariat i documentació: Xavier Rocas
Textos: Gerard Prohias
Fotografies: Jordi Geli
Producció: Terracotta Museu
Disseny gràfic exposició: Glam, Comunicació i Disseny
Audiovisual: Marc Morera
Disseny catàleg: Pere Álvaro
Terracotta Museu de Ceràmica i l’artista volen expressar el seu agraïment a les persones que han fet possible aquesta mostra, des de les que han ajudat en les tasques de recerca i documentació fins als col·leccionistes que han cedit algunes de les peces per a l’ocasió: Carlos Enric, Pilar Garcés, Creu Garcés, José Luis Pascual, Manuel Salcedo i Eva i Josep Santa Creu. També, i de manera molt especial, es vol agrair a tots aquells amics i amigues que al llarg dels anys, han acompanyat l’artista (sempre de manera desinteressada i pacient) en la consecució de la seva obra.