Ceràmica esmaltada amb sal del ceramista alemany Bodo Röder a La Peixera

13.10.2021

El divendres 15 d’octubre a les 19:30 h el Terracotta Museu de Ceràmica de la Bisbal i l’Associació de Ceramistes de la Bisbal inauguraran l’exposició temporal “Esmalt amb sal. Tradició i inspiració”, del ceramista alemany Bodo Röder a l’Espai “La Peixera” del museu. És el primer cop que aquest artista, amb una llarga trajectòria en el món de la ceràmica, exposa a Catalunya.

Bodo Röder (Zeitz, 1948) va començar el seu recorregut professional en l’àmbit de la ceràmica quan va entrar d’aprenent a un taller d’Abtsteinach (Hesse, Alemanya) el 1977, posteriorment va iniciar estudis d’art a la universitat Goethe de Frankfurt on es va especialitzar en escultura i ceràmica el 1982. En el 1986 estableix el seu propi taller a Bickenbach (Hesse, Alemanya). Actualment segueix la llarga tradició ceràmica de Westerwald, un territori on continuen existint una gran quantitat de terrisseries que treballen amb l’argila pròpia de la zona. Ha alternat la seva carrera artística amb la de docent i ha ajudat a la difusió de la ceràmica com a membre actiu de diversos col·lectius professionals com l'Associació Federal d'Arts i Oficis, l'Associació Federal per a l'Artesania Ceràmica i l'Associació Professional d'Arts Aplicades de Hesse.

A part de la producció de peces per al servei de taula i peces aplicades a l’arquitectura, en el seu taller també produeix peces artístiques amb un patró tallat i estriat molt característic. En aquesta exposició es mostrarà un recull de les seves obres esmaltades amb sal en forn de llenya, una tècnica amb la qual experimenta des de fa més de trenta anys amb aplicació de diverses capes d’engalbes, òxids, esmalts i minerals que amplien constantment els efectes i la gamma cromàtica de la seva obra. Bodo Röder realitza coccions amb llenya des de fa gairebé quaranta anys, i actualment utilitza un forn de 2 m que pot arribar als 1320 graus.

Bodo Röder va visitar el Terracotta Museu fa quatre anys i, en paraules seves, va quedar molt impressionat per la seva mida i concepció. El que més el va sorprendre van ser els antics forns de la fàbrica on s’ubica el museu i els vídeos on es mostra la cocció. En aquella visita a la Bisbal va establir contactes amb els ceramistes locals i en el 2019 el seu projecte va ser escollit per formar part del cicle expositiu de l’espai “La Peixera”.

La mostra de Bodo Röder estava programada inicialment per la primavera de 2020, però es va haver de suspendre a causa de la pandèmia. “Esmalt amb sal. Tradició i inspiració” finalment es podrà visitar del 15 d’octubre de 2021 al 9 de gener de 2022 a "La Peixera" del Terracotta Museu, un espai expositiu comissariat per l’Associació de Ceramistes de la Bisbal i destinat a la reflexió, a la investigació i a la difusió de la ceràmica de creació contemporània.