El Terracotta Museu participa en el Art & Gavarres 2020

27.10.2020

Ya se puede visitar la instalación del artista visual Albert Gusi (Castellbisbal, 1970) en el interior de uno de los antiguos hornos del Terracotta Museu. Se trata de una obra que forma parte de la tercera edición del Art & Gavarres, el Festival Internacional de Land Art. El proyecto, que lleva por título "El test té un tap i el fum és pes", inicialmente debía instalarse en una de las dos chimeneas del museo pero finalmente se ha adaptado para el espacio actual, donde se podrá visitar hasta finales de año.

El test té un tap i el fum és pes

«Hi he vist un test. Bé, n’he vist dos. Un i altre són el test més alt que mai he vist. I semblen xemeneies, però no. Dalt hi tenen un tap. De suro jove i encara per fer. Però es farà. Ja ho diu En Perejaume, que l’escorça de l’alzina reprodueix allò que veu la seva capçada. I aquesta alzina mira a les Gavarres i allí hi ha taps per tapar totes les corones de les xemeneies de la Bisbal (i) de l’Empordà. Perquè d’alzines en sortien a centenars pel coll de la corona. Fins i tot milers. I de tantes que n’han sortit, ara rebroten. I el forat ja no és forat. I la corona ja no expulsa sinó que acull. Ja no llença, ara rep. I de cop, pel gran test de xemeneia ja no hi circula l’alzina que cou sinó l’alzina que brota. Ja no és fum sinó arrel. Perquè l’alzina, quan crema, rebrota d’arrel en poc temps, abans que torni a ploure».

Albert Gusi

Albert Gusi (Castellbisbal, 1970)

Territori, acció, registre fotogràfic són les nocions que configuren el treball d’Albert Gusi, artista que normalment treballa des del camp de la fotografia elaborant uns projectes que, la majoria de vegades, són petites incursions sobre el paisatge. En qualsevol cas, el veritable actor del seu treball és el medi natural immediat, el territori del seu país al qual s’hi sent fortament vinculat i pel qual mostra una profunda admiració i estima. En la seva obra observem un continu “anar i venir” entre el territori, el lloc i la fotografia.

Albert Gusi amb observació, poesia, i humor parla de la fragilitat del paisatge, de la seva constant transformació, de la seva memòria i ens proposa una altra manera de mirar-lo, amb una complicitat lúdica a través d’una acció efímera que ens aproxima a un art sobretot en procés, viscut i compartit.

Art & Gavarres 2020

Art & Gavarres (Festival Internacional d’Art i Paisatge a les Gavarres) és un festival que parteix de la idea que l’art pot ser una eina que ajudi a reflexionar i a canviar la nostra mirada sobre el paisatge. Relacionant art i natura per donar a conèixer aquest espai natural protegit i posar-lo en valor.

Aquest any en farà quaranta que l’artista bisbalenc Pere Noguera feia l’acció “Prop de la Terra” a les terreres de Vacamorta, de Cruïlles. Una intervenció cabdal en el context de la cèlebre sèrie d’enfangades que desenvolupà a finals dels 70 i principis dels 80 del passat segle. Del treball de Noguera, es vol destacar tres trets que enllacen amb la proposta del festival Art i Gavarres i que serveixen d’inspiració als artistes convidats en aquesta edició: la fugacitat de l’obra, la quotidianitat dels materials emprats i l’arrelament al lloc.

Els artistes participants a la tercera edició han creat setze obres als llocs escollits repartits per set municipis de les Gavarres. Aquestes creacions artístiques, majoritàriament a l’aire lliure es podran visitar fins al 31 de desembre o fins que el pas d