Presentació de Terracotta Biennal

07.02.2020

L’Ajuntament de la Bisbal, l’Associació de Ceramistes del municipi i el Terracotta Museu preparen, per als dies 16, 17 i 18 d’octubre, la primera edició de la Terracotta Biennal. Ahir es va presentar en roda de premsa al Terracotta Museu, amb la presència de l’alcalde Enric Marquès, Joan Vilaclara (president de l’Associació de Ceramistes) i Daniel Sabater (tècnic de l’Àrea de Promoció Econòmica i Desenvolupament). La proposta vol ser un esdeveniment cultural, artístic, artesanal i expositiu de la ceràmica.

No hi faltarà el vessant de fira, amb la voluntat que hi participin una quarantena d’artesans de la població, d’Occitània –ja que es treballa en el marc del projecte Coop’Art en el marc del Poctefa (un projecte cofinançat pel FEDER). També es vol donar una dimensió més gran a la iniciativa, amb exposicions, mostres monogràfiques i activitats lúdiques que comprendran la resta del mes.

A banda del públic interessat, però, s’enfocarà a professionals. Hi haurà networking, reunions perquè productors i comerciants facin contactes i les peces de ceràmica trobin sortida cap al món de l’arquitectura, l’hostaleria o galeries d’art i interiorisme. I entre els atractius, després de conèixer les experiències de mostres a la Toscana –a Montelupo– o Lió, es preveu una cuita artesanal de peces en el nou forn de llenya a l’exterior del Terracotta Museu.

Terracotta Biennal neix com un esdeveniment cultural, artístic, artesanal i expositiu de la ceràmica. La Bisbal d'Empordà, capital de la ceràmica, organitza aquest nou format d’esdeveniment amb l’objectiu de mostrar arreu l'art de la ceràmica. La iniciativa vol disposar de personalitat pròpia, amb una proposta multidisciplinària i innovadora que vol satisfer les expectatives dels participants: un element fonamental per tal que es diferenciï d’altres esdeveniments. Tot, amb el rerefons que la Bisbal es faci seva la proposta i que el gran públic quedi seduït per viure una proposta experiencial, d’entreteniment i que generi un vincle que faci sentir partícip.

La temàtica del 2020: la ceràmica 3D

La presència de la impressió de ceràmica 3D i la seva aplicació industrial no és tan generalitzada com les tecnologies plàstiques o, fins i tot, metàl·liques. El futur d’aquesta aplicació a la disciplina es preveu prometedor. Per això, aquesta primera edició de la Terracotta Biennal 2020 tindrà un eix temàtic que girarà al voltant de la ceràmica 3D.

Així, la major part de les activitats que configuraran la primera edició de la Terracotta Biennal aniran vinculades a aquesta innovadora tècnica. L’objectiu és mostrar les possibilitats i el valor que poden aportar les tecnologies de fabricació additiva (impressió 3D, entre d’altres) als productes dels artesans vinculats al sector de la ceràmica. Tot, amb l’objectiu de marcar estratègies de futur de la ceràmica, valorant sempre el bagatge històric de la ceràmica de la Bisbal, i que l'actual sector ceràmic investigui, s'actualitzi i estigui amb contacte amb el mercat internacional per poder oferir productes de qualitat i amb més valor afegit. I és que, tal com succeeix amb qualsevol classe de materials, actualment existeix un ampli ventall de mètodes d'impressió 3D de ceràmica.