El II Empordà Fang Cuit diu adéu amb una nit de música i cultura al Terracotta

30.08.2017

Aquest divendres 25 d'agost el Terracotta Museu es va transformar en el marc idoni per acollir un gran festival cultural, amb escenaris on es va oferir una àmplia programació artística i musical. Aquesta Nit d'Estiu al Terracotta va ser la festa de cloenda del II Empordà Fang Cuit, un seminari amb jornades sobre ceràmica que va tenir lloc en diferents espais, entre ells el Museu i l'Escola de Ceràmica de la Bisbal. Durant la nit, varen passar pel museu més de 400 persones per gaudir de les activitats.

Les sales d'exposició permanent són els espais més importants i transcendents de qualsevol museu, espais tradicionalment considerats de tranquil·litat, de recolliment, de contemplació i de coneixement. Per primer cop el Terracotta Museu va dessacralitzar aquest espai en una nit de festa i, sobretot de cultura. Sense perdre el seu objectiu principal de difusió de la tradició i la indústria de la ceràmica bisbalenca, el museu es va omplir de música, poesia, dansa, audiovisuals, i com no, de ceràmica.

Les activitats varen començar passades les nou del vespre i es varen allargar fins a la una de la matinada. Una programació simultània que es va traduir en un recorregut artístic i cultural que començava al claustre d'entrada i continuava per l'interior del museu.

El tret de sortida i de tancament de la nit va ser l'espectacle de dansa contemporània de Carlota Carvajal, en la seva proposta va fer una inversió del procés creatiu, de l'obra acabada a la matèria primera. L'espectacle va tenir lloc en el primer pis del claustre del museu. De manera paral·lela, a l'interior de les sales d'exposició permanent i en els antics forns del museu, varen haver-hi moltes més propostes: la música electrònica dels empordanesos Dj's PAAXX, la música del cantautor bisbalenc Jordi Serradell, les performances audiovisuals de Yok o Lem. & T.S.O. i Hynagogia, un audiovisual de la Ginebra Raventós i una action painting de Gerard Serra i Jordi Bofill. Cal destacar l'actuació de Miss Q, alter-ego de Pia Nielsen, la cantant, compositora i actriu danesa establerta a Barcelona va captivar el públic amb els temes del seu tercer disc en solitari, Horum Memoriam. També va participar Marcos Pacheco, reconegut ceramista i director de les jornades, que va mostrar als assistents la màgia del torn.

Finalment, el reconegut ceramista gallec Toño Perez  va dur a terme la  cuita d'una peça de gran format, una escultura d'uns dos metres d'alçada en forma de panotxa. La peça es va elaborar en el mateix lloc durant les dues setmanes anteriors a la nit. Durant tota la festa el forn va estar encès, esdevenint el focus d'atenció de totes les mirades. La peça va estar llesta quan ja eren passades les tres de la matinada i es podrà veure en el claustre del museu durant els mesos vinents.

Enguany la col·laboració del Terracotta Museu amb les jornades ceràmiques també s'ha concretat en acollir la inauguració. L'acte va tenir lloc el dilluns 21 d'agost, i hi varen participar els representants de les diferents entitats organitzadores, que varen donar la benvinguda als participants. També hi va haver la presentació del llibre Claudi Casanovas Ceràmiques 1975 – 2015, amb textos d'Eva Vàzquez i fotografies de Jordi Puig. El director del museu, Xavier Rocas, va presentar l'artista ceramista de reconeixement internacional Claudi Casanovas, que va parlar de la seva trajectòria de més de quaranta anys d'ofici a través de vídeos i fent un repàs del llibre. Aquesta xerrada va tenir lloc a l'Espai Cornellà, que es va omplir amb unes 80 persones amb ganes d'escoltar al prestigiós ceramista.