Figueras i Fills donen dues màquines de gran valor patrimonial al Museu

25.07.2017

Recentment el fons del Terracotta Museu s'ha ampliat amb la incorporació de dues màquines procedents de l'antiga Fàbrica Francesc Figueras, i que han estat donades al museu per la seva conservació i el seu estudi. Es tracta d'una premsa i d'una galetera, peces d'un gran valor patrimonial.

La fàbrica, que va ser fundada el 1960 per Francesc Figueras Brugués i Joan Coromina Costa, es trobava al carrer Rec del Molí de la Bisbal d'Empordà. Va destacar pels objectes de jardineria i decoració. El 1984 es va traslladar en el seu emplaçament actual, a la C.66 dins la població de Vulpellac, on continua la producció sota el nom de Francesc Figueras i Fills.

Les dues màquines que han estat donades al museu reuneixen totes les condicions d'antiguitat, originalitat i desenvolupament tecnològic que les fan candidates per formar part del discurs de l'exposició permanent. Actualment, una bona part de l'espai dedicat a la ceràmica industrial del Terracotta Museu resta per rehabilitar, fins aleshores quedaran en custòdia en el magatzem del museu, on seran inventariats i estudiats.

De les dues màquines en destaca la galetera, una màquina que la família Figueres va adquirir de segona mà i que probablement va ser construïda a principis dels anys seixanta al taller mecànic d'Eusebi Tarrés, a la Bisbal d'Empordà. Val a dir que, en aquest sentit, la primera galetera del buit instal·lada a la Bisbal fou construïda justament a Can Tarrés i muntada a Can Salvà (vers els anys 1958-1959). La segona màquina és una premsa rotativa que es va fabricar a un taller de Barcelona.

Es reitera un cop més l'interès desinteressat dels ceramistes de la Bisbal per conservar el seu llegat i la seva tradició a les generacions futures a través d'aquestes donacions que engrandeixen el patrimoni industrial i tecnològic que es custodia des del museu. Des del Terracotta Museu, doncs, es vol agrair aquest gest que la família Figueras ha tingut envers la nostra institució.